Tuesday, November 13, 2012

ငါတို႕ဘာေၾကာင့္ သေဘာၤလိုက္ေနရတာလဲ


ကြ်န္ေတာ္တို႕ဘာလို႕ သေဘာၤလိုက္ေနရတာလဲ။ ကြ်န္ေတာ္နဲ႕သေဘာၤတစ္စီးထဲ အတူစီးဖူးတဲ့ တက္မကိုင္ (AB) အကိုၾကီးတစ္ေယာက္ကို အကိုဘာလုိ႕သေဘာၤလိုက္ေနတာလဲလို႕ ေမးဖူးတယ္။ အိမ္ကမိန္းမက လုိက္ခိုင္းေနလုိ႕ေပါ့ င့ါညီရာ ငါ့ဟာငါဆို taxi တစ္စီးေလာက္ေထာင္ ကိုယ္တိုင္ေမာင္းျပီး ရန္ကုန္မွာ ေအးေဆးပဲေနမွာေပါ့ကြာတဲ့။
ကြ်န္ေတာ္ငယ္ငယ္က စြ

န္ရာသီဆို စြန္လႊတ္တယ္ ဒီလိုပဲ ရာသီအလိုက္ဗ်ာ ဂ်င္ေပါက္တယ္၊ အရုပ္ေထာင္ပစ္တယ္၊ ေဂၚလီရုိက္တယ္။ ေဂၚလီရုိက္တယ္ဆိုရင္ ေဂၚလီက ေျမာင္းထဲခဏခဏက်လို႕ ရႊံ႕ေတြၾကားထဲ ဆင္းႏႈိက္ရတယ္။ ေက်ာက္ေဂၚလီတို႕ ဖန္ေဂၚလီတို႕က ေပါ့ေတာ့ရႊံ႕ထဲသိပ္မနစ္ဘူး။ သံေဂၚလီက် ေလးေတာ့ရႊံ႕ထဲနစ္ေနတာ ႏႈိက္စမ္းေပေတာ့ပဲ။ ေလာကမွာ ရွိရွိသမွ် အရာအားလုံးက ေမာ္လီက်ဳး (molecules) ေတြနဲ႕တည္ေဆာက္ထားတာေလ။ ေပါ့ျခင္း၊ ေလးျခင္း၊ မာျခင္း၊ ေပ်ာ့ျခင္းဆိုတာ အဲဒီေမာ္လီက်ဳးေတြ တစ္ခုနဲ႕တစ္ခုခ်ိတ္ဆက္ေနတဲ့အေပၚ မူတည္တယ္။ စိန္မွာရွိတဲ့ ေမာ္လီက်ဳးေတြက တစ္ခုနဲ႕တစ္ခု ပူးကပ္ၾကပ္ညပ္ျပီး တင္းတင္းရင္းရင္း ခ်ိတ္ဆက္ထားၾကတယ္။ ဘယ္သူခြဲခြဲ တို႕မကြဲေပါ့။ ဒီေတာ့စိန္ကမာတယ္၊ ေလးတယ္။ ကြ်န္ေတာ္ၾကိဳက္တဲ့ ဂ်ယ္လီက်ေတာ့ ဆန္႕က်င္ဘက္ဗ်ာ။ ေလ်ာ့တိေလ်ာ့ရြဲ ေမာ္လီက်ဳးေတြက စားလိုက္ရင္ ရႊတ္ခနဲပဲ ပါးစပ္ထဲဘယ္လိုေပ်ာက္သြားမွန္းကို မသိတာ။
ဒါဆိုေလးတာျခင္းအတူတူကို သံေဂၚလီက်ေရထဲနစ္ျပီး ေရခ်ိဳးကန္က သံေရခြက္က ဘာလို႕ေရေပၚေပၚေနတာလဲ။ ကြ်န္ေတာ္ကုိးတန္းေရာက္ေတာ့ အာခိမီဒီး(archimedes) ဆိုတဲ့အရွက္နည္းတဲ့ လူၾကီးတစ္ေယာက္အေၾကာင္းသင္ရတယ္။ အဲဒီမွာတင္ ေရခ်ိဳးကန္က သံေရခြက္က မနစ္ရတဲ့ နိယာမ (laws of floatation) ကိုနားလည္သြားပါတယ္။ ထုိနိယာမကို အေျခခံျပီး သံထည္နဲ႕လုပ္ထားတဲ့ သေဘာၤၾကီးေတြ ေရေပၚေရာက္လာေတာ့တာပဲ။
ကြ်န္ေတာ္တို႕ သေဘာၤလိုက္ေနရတဲ့အေၾကာင္းက အာခိမီဒီးေၾကာင့္ခ်ည္းေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။ လူေတြရဲ႕ အေတာမသတ္ႏိုင္တ့ဲ ေလာဘေၾကာင့္လဲပါတယ္။ အေကာင္းဆုံးဇိမ္ခံပစၥည္းေတြနဲ႕ အဆင့္အတန္းျမင့္ျမင့္ ေနခ်င္ၾကတယ္။ ေနာက္ဆုံးထြက္တဲ့ iphone ကိုမွကိုင္ခ်င္တယ္။ ဂ်ပန္က carမွ၊ ဘရာဇီးက ေကာ္ဖီမွ၊ နယူးဇီလန္ကႏြားႏုိ႕မွ ျဖစ္လာၾကတယ္။ နည္းပညာေတြျမင့္မားလာေတာ့ စက္ရုံေတြကလည္း ကုန္ပစၥည္းေတြ အေျမာက္အမ်ား (mass production) လိုသေလာက္ ထုတ္လုပ္လာႏိုင္တယ္။ ဒီလုိနဲ႕ ကုန္ပစၥည္းအေျမာက္အမ်ားကို တစ္ႏုိင္ငံနဲ႕တစ္ႏိုင္ငံကုန္သြယ္တဲ့ေနရာမွာ ကုန္က်စရိတ္အသက္သာဆုံးျဖစ္တဲ့ ပင္လယ္ေရေၾကာင္းက အေရးပါတဲ့ အခန္းက႑ကို ေရာက္လာပါတယ္။
ဖြံ႕ျဖိဳးျပီးႏိုင္ငံေတြရဲ႕စြမ္းအင္လိုအပ္ခ်က္အရ သဘာဝအရင္းအျမစ္ေတြျဖစ္တဲ့ ေရနံေတြ၊ သဘာဝဓာတ္ေငြ႕ေတြ၊ ေက်ာက္မီးေသြးေလာင္စာေတြကုိ အဆမတန္သုံးစြဲၾကတယ္။
ဒီေလာက္ပမာဏမ်ားမ်ား အရင္းအျမစ္ေတြ တစ္ႏိုင္ငံကေနတစ္ႏိုင္ငံကို ေရြ႕လ်ားဖို႕ ပင္လယ္ေရေၾကာင္းကလြဲရင္ တျခားဘယ္လမ္းရွိမလဲဗ်ာ။ အိမ္နီးခ်င္းႏိုင္ငံေတြဆိုရင္ေတာ့ ပိုက္လုိင္းေတြေလာက္နဲ႕ အလုပ္ျဖစ္ပါတယ္။ တရုတ္ၾကီးကေတာ့ အဲဒါနဲ႕တင္ ေတာ္ေတာ္အဆင္ေျပေနတာ။
။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။
တခ်ိဳ႕လူခ်မ္းသာေတြမ်ား ကုန္းေပၚမွာေပ်ာ္တာအားမရလုိ႕ ေရထဲဆင္းေပ်ာ္ၾကေသးတယ္။ အေပ်ာ္စီးသေဘာၤၾကီးေတြနဲ႕ ခရီးေတြထြက္ၾကတယ္။ တိုက္တန္းနစ္ကားလဲ ၾကည့္ဖူးေနၾကတာပဲ။ ေသခ်ာမျမင္မွာစိုးလို႕ 3Dနဲ႕ေတာင္ျပန္ရိုက္ျပထားေသးတယ္။ သိပ္မၾကာေသးခင္ကပဲ Costa Concordia အေပ်ာ္စီးသေဘာၤၾကီးလဲ captain ဖြံေၾကာင္ေနလို႕ ေသာင္တင္ျပီးေမွာက္ျပီးျပီ။ ဒါလဲမမွတ္ၾကေသးဘူး စီးခ်င္ေနၾကတုန္းပဲ။ IMO ရဲ႕ေစတနာကလည္းၾကီးလြန္းပါတယ္။ တစ္ခုခုမျဖစ္လိုက္နဲ႕ဟိုဟာျဖည့္မယ္၊ ဒီဟာထပ္တိုးမယ္ဆိုတာၾကီးပဲ။ တိုက္တန္းနစ္ျမဳပ္ေတာ့ SOLAS က်မ္းၾကီးေတြ၊ ျပင္သစ္ကမ္းေျခမွာ Torrey Canyon ကေသာင္တင္ျပီးဆီလွ်ံေတာ့ MARPOL ဆိုတဲ့က်မ္းၾကီးေတြေပၚလာတယ္။ ဟိုကုလားကလဲ ဖင္ယားျပီး(ကန္ေတာ့ပါရဲ႕) world trade centre ကိုေလယာဥ္နဲ႕ဝင္တိုက္ေတာ့ မဆီမဆိုင္သေဘာၤသားေတြလဲ ပဲၾကီးေလွာ္ဆားညပ္ျပီး ISPS အရ ကမ္းေတာင္ ေကာင္းေကာင္းမဆင္းရေတာ့ဘူး။
လူေတြကလည္း တခါလာဒီသေဘာၤပဲ အျပစ္ရွာခ်င္ေနၾကတယ္။ MAPOL annex-6 က air pollution ဗ်ာ။ သေဘာၤမွမဟုတ္ဘူး ေလယာဥ္ေတြ ေမာ္ေတာ္ကားေတြလည္း မီးခိုးေတြထုတ္ေနၾကတာဘဲ။ အဲဒါကို သေဘာၤကိုမွ ေရးၾကီးခြင္က်ယ္လုပ္ျပီး ေျပာေနၾကတယ္။ သေဘာၤပိုင္ရွင္ သူ႕ဟာသာသူ ဆီေျပာင္းသုံးရလို႕ပိုက္ဆံပိုကုန္တာ ကြ်န္ေတာ္တို႕နဲ႕မဆိုင္ပါဘူးဗ်ာ။ သေဘာၤေပၚကအရာရွိေတြ တေန႕တေန႕ အင္ထုျပီးျဖည့္ေနရတဲ့ စာရြက္စာတမ္းနဲ႕ပတ္သက္တဲ့အလုပ္ေတြမ်ားလာတယ္။ သေဘာၤအရာရွိစာေမးပြဲအတြက္ ဖတ္ရမဲ့စာေတြကလည္း တိုးတိုးလာတယ္။ အရင္တုန္းကလို သေဘာၤသားေတြ ေရႊေခတ္မဟုတ္ေတာ့ပါဘူး။ ယူရတဲ့တာဝန္၊ လုပ္ရတဲ့အလုပ္ကို ရတဲ့လစာနဲ႕တြက္ၾကည့္ရင္ မတန္ပါဘူး။ မိေဝးဖေဝး၊ ခ်စ္သူေဝး၊ အကုန္ေဝးနဲ႕ ကမ္းမျမင္လမ္းမျမင္လုပ္ေနရတဲ့ ေရေပၚကလူေတြကို ကုန္းေပၚမွာ ေန႕တိုင္းမိန္းမနဲ႕ေနေနတဲ့သူေတြက ဘာလို႕အတင္းလိုက္ၾကပ္ေနၾကတာလဲမသိဘူးဗ်ာ။
ဒီၾကားထဲ ဆိုမားလီးယားက ရွမ္းတရုတ္ေတြက တစ္ေမွာင့္။ မရွိလို႕လုပ္စားပါတယ္ဆိုမွ သူတို႕လဲေၾကာက္ေနရတယ္။ ဒုတိယစီးတဲ့သေဘာၤတုန္းက ဆိုမားလီးယားျဖတ္ရတယ္။ သေဘာၤေဘးနားကေန အဲဒီေကာင္ေတြ ကပ္ကပ္ျဖတ္သြားတာ ျမင္ေနတာပဲ။ မတိုက္ခ်င္လို႕သာ တိုက္ခ်င္ရင္လြယ္လြယ္ေလး။ သေဘာၤေနာက္ဘက္ကေန ကပ္တက္လာတာ။ တကယ္လုိ႕သေဘာၤကရပ္မေပးဘဲ ထြက္ေျပးလို႕ကေတာ့ RPG နဲ႕သေဘာၤေဘးကိုလွမ္းထုတာ။ ဆိုမားလီယားျဖတ္ေနတုန္းတစ္ရက္ သေဘာၤေမာင္းတဲ့အခန္း (bridge) ေပၚမွာ ဂ်ဴတီကို ကိုရီးယားchief mate နဲ႕အတူတူယူေနတုန္း သူက ကြ်န္ေတာ့္ကိုေမးတယ္။ ကဒက္တဲ့ မင္း ဆိုမားလီးယားျဖတ္ေတာ့ ရန္ကုန္က ကုမၸဏီက မင္းကိုျဖတ္ခ ဘယ္ေလာက္ေပးလဲတဲ့။ ကြ်န္ေတာ္က တစ္ခါျဖတ္ ၁၅ေဒၚလာရတယ္ေပါ့။ ျပီးေတာ့ သူကဆက္ေမးတယ္ မင္းဟိုတစ္ေခါက္က ေပာာင္ေကာင္မွာ ကမ္းဆင္းေတာ့ ဘဲကင္ဝယ္စားတာ ဘယ္ေလာက္ေပးရလဲတဲဲ့။ ကြ်န္ေတာ္က ေဒၚလာ၂၀ေပးရတယ္ေပါ့။ ဒါဆိုဆိုမားလီးယားျဖတ္တဲ့ မင္းအသက္က ဘဲကင္တစ္ေကာင္ေလာက္ေတာင္ တန္ဖိုးမရွိဘူးတဲ့။ ဟုတ္တယ္ဗ်ာ…သူေျပာမွစဥ္းစားမိတယ္ ကြ်န္ေတာ္က ဘဲကင္ေလာက္ေတာင္တန္ဖိုး မရွိဘူးျဖစ္ေနတယ္။ ေၾသာ္…ဘဲကင္…ဘဲကင္…ဘဲကင္
။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။။
ကြ်န္ေတာ္သေဘာၤသားျဖစ္လာရတာ ကြ်န္ေတာ့္အဘိုးေၾကာင့္လို႕ေျပာလို႕ရတယ္။ ကြ်န္ေတာ့္အဘိုးက ဟိုးအရင္ P.Henderson line ကသေဘာၤသားေပာာင္းၾကီးဗ်။ CDC မေပၚခင္ နလီလက္ထက္ကတည္းက သေဘာၤလိုက္ေနတာ။ CDC ေတြအစိုးရကထုတ္ေပးေတာ့ အဘိုးနံပါတ္က (၂၀၁၀) …CDC နံပါတ္ေတြက (၂၀၀၀) ကစတာေလ။ အခုေတာ့အဘုိးက အသက္၈၀ေက်ာ္ ၉၀နားကပ္ေနပါျပီ။ အဘိုးၾကီးဆိုေတာ့ ေျပာရရင္ စကားမ်ားတယ္ဗ်ာ။ အဲဒီေတာ့သူ႕နား ဘယ္သူမွမကပ္ခ်င္ၾကဘူး။ တစ္ခါတစ္ခါ ေလေၾကာမိရင္ ၂နာရီ ၃နာရီေလာက္ ၾကာတတ္တာကိုး။ ကြ်န္ေတာ္တစ္ေယာက္ပဲ သူေျပာတာေကာင္းေကာင္း နားေထာင္ေပးတာ။ ျပီးရင္သူက မုန္႕ဖိုးေပးတယ္ေလ…ဟီး။ ကြ်န္ေတာ္လာျပီဆို သူ႕ရဲ႕မရုိးအီႏုိင္တဲ့ ႏိုင္ငံတကာအေတြ႕အၾကံဳေတြ၊ ဒီေခတ္နဲ႕မေလ်ာ္ညီေတာ့တဲ့ သူ႕ရဲ႕သေဘာၤသားဘဝ အေတြအၾကဳံေတြ ေျပာေတာ့တာပဲ။ ၾကားပါမ်ားေတာ့ သေဘာၤသားအလုပ္ကို စိတ္ဝင္စားလာျပီး ေရေၾကာင္းသိပၸံ စတက္ျဖစ္တာပဲ။
အဘိုးကတစ္ကယ့္သေဘာၤသားစစ္စစ္ၾကီးဗ်။ သေဘာၤသားဘဝကို ႏွစ္သက္တယ္ ဂုဏ္ယူတယ္။ သေဘာၤကပ္တဲ့ ဆိပ္ကမ္းတိုင္းဆင္းျဖစ္ေအာင္ဆင္းတယ္။ အဂၤလန္မွာ ကမ္းကပ္ရင္ ျပင္သစ္ထိပါေရာက္တယ္ ေလွ်ာက္လည္တာ။ အသက္၆ဝေက်ာ္တဲ့အထိ သေဘာၤလိုက္ခဲ့တာ။ ဒါေတာင္ ၇၀နားနီးမွ ခ်က္ၾကီး (chief cook)နဲ႕ျပန္လိုက္ဦးမယ္ဆိုျပီး ဟင္းခ်က္နည္းစာအုပ္ တစ္အုပ္နဲ႕မီးဖိုေခ်ာင္မွာအလုပ္ေတြရႈပ္ေနေသးတယ္။ သားသမီးေတြက အေဖရယ္ အသက္လည္းၾကီးေနပါျပီဆိုျပီး ဝိုင္းတားေတာ့မွ လက္ေလွ်ာ့သြားတာ။
ကြ်န္ေတာ္ေျပာခ်င္တာက ကြ်န္ေတာ္တို႕ကကိုယ္လုပ္တဲ့အလုပ္ကို တကယ္စုံမက္ႏွစ္သက္ဖို႕ေတာ့ လိုတယ္ေလ ဒါမွလည္း အလုပ္မွာတိုးတက္မႈရွိမွာ။ ခ်မ္းသာတဲ့ႏိုင္ငံေတြကေတာ့ သေဘာၤမလိုက္ၾကေတာ့ဘူးဗ်။ သေဘာၤသားအလုပ္က မေကာင္းဘူးလို႕ ဘယ္သူေတြ ဘာပဲေျပာေျပာဗ်ာ ကြ်န္ေတာ္တို႕က ဒီအသက္ေမြးဝမ္းေက်ာင္းကို ေရြးခ်ယ္ျပီးျပီပဲ၊ ကိုယ္လုပ္ရမယ့္အလုပ္ကို အေကာင္းဆုံးလုပ္ျပီး ဒီသေဘာၤေလာကၾကီးတုိးတက္လာေအာင္ ကိုယ္ဘယ္တစ္ေထာင့္တစ္ေနရာက ပါဝင္ရမလဲ ဝို္င္းစဥ္းစားၾကပါစို႕လားဗ်ာ။
အခုလည္း တကၠသိုလ္ဝင္ခြင့္အမွတ္စာရင္းေတြ ထြက္လာပါျပီ။ ေရေၾကာင္းတကၠသိုလ္၊ ေရေၾကာင္းေကာလိပ္အမွတ္ေတြကလည္း မိုးပ်ံေနပါတယ္။ အခုမွဘယ္တကၠသိုလ္တက္ရမလဲ စဥ္းစားေနၾကတဲ့ သူေတြကိုအၾကံေပးခ်င္တာက ေရေၾကာင္းတကၠသုိလ္ ေရေၾကာင္းသိပၸံမွမဟုတ္ပါဘူး ကိုယ္ႏွစ္သက္ရာ အသက္ေမြးဝမ္းေက်ာင္းကို ေရြးခ်ယ္ၾကပါ။ ကြ်န္ေတာ္ေတြ႕ေနရတာေတြက ပိုက္ဆံကိုငယ္ငယ္ရြယ္ရြယ္နဲ႕ ျမန္ျမန္ရွာႏိုင္တယ္ဆိုျပီး ေရြးခ်ယ္လိုက္ျပီးကာမွ ကိုယ့္ရဲ႕ဝါသနာနဲ႕မကိုက္ညီလို႕ သေဘာၤဆက္မလိုက္ေတာ့တာေတြရွိပါတယ္။ ကြ်န္ေတာ္သူငယ္ခ်င္းအရင္းၾကီးေတြကိုပါေနတာပါ။ အခ်ိန္ကုန္ ေငြကုန္တာပဲအဖတ္တင္ပါတယ္။
ကမာၻေက်ာ္ အက္ပလဲ ကုမၸဏီၾကီးရဲ႕ အမႈေဆာင္အရာရွိခ်ဳပ္ျဖစ္ခဲ့တဲ့ စတိဗ္ေဂ်ာ့ေျပာခဲ့တာေလးကိုလဲ ဖတ္ၾကည့္ပါဦး “ က်ဳပ္သိတာက ကိုယ္စုံမက္တဲ့ အလုပ္ကပဲက်ဳပ္ကို ဆက္သြားႏုိင္ေအာင္ အားရွိေစတာ၊ ခင္ဗ်ားအေနနဲ႕လည္း ခင္ဗ်ားဘာကိုစုံမက္သလဲ ဒါကိုခင္ဗ်ားရွာေဖြေတြ႕ရွိဖို႕လိုတယ္။ အလုပ္ပဲျဖစ္ေစ ခ်စ္သူပဲျဖစ္ေစ တကယ္စုံမက္ဖို႕လိုသဗ်။ အလုပ္က ခင္ဗ်ားဘဝရဲ႕ အစိတ္အပိုင္းအေတာ္ၾကီးၾကီး မဟုတ္လား။ ေက်နပ္ေပ်ာ္ရႊင္ေနဖို႕အတြက္ တစ္ခုတည္းေသာနည္းလမ္းဟာ ၾကီးက်ယ္တဲ့အလုပ္လို႕ ကိုယ္ယုံၾကည္ေနတဲ့အလုပ္ကို လုပ္ေနဖို႕ပဲ။ ၾကီးက်ယ္တဲ့အလုပ္ကို လုပ္ႏုိင္ဖို႕တစ္ခုတည္းေသာ နည္းလမ္းကေတာ့ ကိုယ္လုပ္တဲ့အလုပ္ကိုစုံမက္တာပဲ။ ကုိယ္စုံမက္တဲ့အလုပ္ကို မေတြ႕ေသးဘူးဆိုရင္ ရွာေပေရာ့။ အသည္းႏွလုံးနဲ႕သက္ဆိုင္တဲ့အရာဆိုတာကေတာ့ ခင္ဗ်ားေတြ႕မ်ားေတြ႕ရင္တန္းသိတာပဲ။ ႏွစ္ကာလေတြနဲ႕အတူပိုျပီးစုံမက္လာလည္း အမွန္ပဲ။ မေတြ႕မခ်င္းတာရွာေပေရာ့။”
စတိဗ္ေဂ်ာ့က ကြ်န္ေတာ္ေလးစားအားက်ရတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ေတြထဲက တစ္ေယာက္ပါပဲ။ သူက တကၠသိုလ္ဘြဲ႕မရခဲ့ပါဘူး ဒါေပမယ့္ သူဝါသနာပါရာ သူလုပ္ခ်င္တာကို အေကာင္းဆုံးလုပ္သြားႏိုင္ခဲ့ပါတယ္။

navoski

0 comments:

Post a Comment