Monday, August 20, 2012

သေဘာၤသားလည္း အသည္းနဲ႔ ပါ… (၁)





ဟိုတစ္ေန႔က ပ်င္းပ်င္းရွိတာ နဲ႔ ၿမန္မာကားတစ္ကားငွားၾကည္႔ၿဖစ္ပါတယ္….. က်ြန္ေတာ္က ရုပ္ရွင္အင္မတန္ၾကိဳက္ပါတယ္……. ရုပ္ရွင္မ်ားၾကည္႔ရမယ္ဆိုရင္ ထမင္းေမ႔ဟင္းေမ႔ပါပဲ….. ဒါေပမယ့္ၿမန္မာကားေတြကိုေတာ့ အေတာ္ၾကည္႔ခဲပါတယ္…. ဘာလို႔ လဲဆိုတာေတာ့ ေၿပာၿပရင္တစ္ေနကုန္သြားမွာမို႔ မေၿပာေတာ့ပါဘးူ …. ထားပါေလ… ရုပ္ရွင္ၾကည္႔ၿဖစ္တယ္ေပါ့….



ဘယ္ကားဘယ္နာမည္လည္းလည္းမမွတ္မိေတာ့ပါဘူးေလ…. ဒါေပမယ့္အဲဒီထဲက ဇာတ္၀င္ခန္းေလး တစ္ခုကိုေတာ့ သတိထားမိလုိက္ပါတယ္….. ဒီလိုပဲ အဲဒီလိုဇာတ္၀င္ခန

္းေတြ သတိထားမိတာၾကာပါၿပီ…. အေတာ္ကေလးၾကာပါၿပီ… မၾကာခဏဆိုသလိုပါပဲ….. ဇာတ္၀င္ခန္းက …. မင္းသမီးကို မိဘက သေဘာတူတဲ့လူနဲ႔ လာၿမန္းတဲ့ အခန္းပါ…. သေဘာတူတဲ့ လူက သေဘာၤသား …. အဲဒီေနရာမွာ သရုပ္ေဆာင္တာက … လူရႊင္ေတာ္သရဳပ္ေဆာင္တစ္ေယာက္ပါ…. ထမင္းစားပြဲမွာ မင္းသမီးကို ငမ္းရင္း.. ငါးပိရည္နဲ႔ … ခ်ဥ္ရည္ဟင္းမွားေသာက္တဲ့ အကြက္… ဟာသ… တဲ့…. ကဲ ဘယ္မလဲဟာသ…. က်ြန္ေတာ္စဥ္းစားၾကည္႔လို႔ မရပါ….



ကိုယ္က သေဘာၤသားမို႔ … သေဘာၤသားမ်ား ဘက္က နာတယ္ပဲဆိုၾကပါ….. ဒါေပမယ့္ … သေဘာၤသားေတြ ထဲမွာ အဲဒီလို ေပါခ်ာခ်ာ လုပ္တဲ့လူမ်ိဳး …က်ြန္ေတာ့ တစ္သက္ ေတာ့ တစ္ခါမွ မေတြ႔ဖူးေသးတာပါ…..က်ြန္ေတာ့ အေဖဟာ လညး္ သေဘာၤသားပဲမို႔ သူ႔ သူငယ္ခ်င္းေပါင္းမ်ားစြာလည္း ေတြ႔ဖူးပါတယ္…. ဒါေပမယ့္ …. အဲဒိလုိကုိမေတြ႔ဖူးတာ ပါ…. ဒါရိုက္တာ ကို လည္း ေမးၾကည္႔ခ်င္ပါတယ္… အဲဒီလို သေဘာၤသားမ်ိဳး မ်ားေတြ႔ခဲ့ရင္ ဂုတ္ကဆြဲၿပီးေခၚလာၿပေစခ်င္ပါတယ္. ဗ်ာ …….



ၿမန္မာရုပ္ရွင္ကားေတြမွာ မိဘသေဘာတူရင္ သေဘာၤသားၿဖစ္ရင္ၿဖစ္ မၿဖစ္ရင္ ဆရာ၀န္ၿဖစ္ မၿဖစ္ရင္ ႏိုင္ငံၿခားက စီးပြားေရးပညာရွင္ၿဖစ္….. ဒီလိုလာပါတယ္…. ဒီအထဲမွာ ဆရာ၀န္ကအသက္သာဆံုးပါပဲ … ဆရာ၀န္ဆို လူရႊင္ေတာ္မသံုးပါဘူး … ေပါခ်ာခ်ာ မလုပ္ပါဘူး ..ေနာက္ဆံုး ဆရာ၀န္က မင္းသမီးကိုလက္လႊတ္အဆံုးရႈံးခံ …သေဘာထားၾကီးေနာက္ဆုတ္ေပးလိုက္သူ ဇာတ္ရုပ္ေတြသာမ်ားပါတယ္… ေအာ္ေကာင္းေလစြ….. ေနာက္တစ္မ်ိဳးကေတာ့ … စီးပြားေရးလုပ္ငန္းရွင္ ႏိုင္ငံၿခားၿပန္ပါ….. ဒါကေတာ့ တစ္၀က္သက္သာ တစ္၀က္မသက္သာပါပဲ…. သူ႔ေနရာကိုေတာ့ တစ္ခါတစ္ေလ.. ခပ္ေခ်ာခ်ာ မင္းသားငယ္မ်ားက သရုပ္ေဆာင္ၿပီး တစ္ခါတစ္ေလေတာ့….. လူရႊင္ေတာ္ေတြက ေပါခ်ာခ်ာ သရုပ္ေဆာင္တတ္ပါတယ္…..အဆိုးဆံုး ကေတာ့ သေဘာၤသားပါပဲ….. သေဘာၤသားဆိုၾကိဳက္တဲ့ ကားသြားၾကည္႔လူၾကမး္ၿဖစ္ရင္ၿဖစ္ … မၿဖစ္ရင္လူရႊင္ေတာ္ၿဖစ္….. သရုပ္ေဆာင္ထားတဲ့ပံုကလည္း ၾကာကူလီၿဖစ္ရင္ၿဖစ္… တဏွာရူးၿဖစ္ရင္ၿဖစ္… မၿဖစ္ရင္ ငေပါၿဖစ္….. ဒါမ်ိဳးခ်ည္းပါပဲ….



ဒီလို ဇာတ္၀င္ခန္းမ်ိဳးက ခုမွေတြ႔ရတာ မဟုတ္ပါဘူး … ၿမန္မာ ကားအေတာ္မ်ားမ်ား မွာဗီလိန္ဆိုတာနဲ႔ သေဘာၤသားၿဖစ္….. မိဘက သေဘာတူတဲ့ ငေပါဆိုတာနဲ႔ သေဘာၤသားၿဖစ္….. မင္းသားဆိုလို႔ ရွားရွားပါးပါး .. တစ္ကားလားပဲေတြ႔ဖူးပါတယ္… ဒါေတာင္အဲဒီကားမွာ မင္းသားက လူရႈပ္လူေပြတဲ ့ ကဲေကာင္းေရာ…. က်ြန္ေတာ္ၿမန္မာကားအၾကည္႔နည္းေနလို႔ မ်ားလား…. မဟုတ္ပါဘူး.. ၾကည္႔ေနက်လူေတြသြားေမးလည္း အဲဒီအတိုငး္ပါပဲတဲ့ ….က်ြန္ေတာ္တို႔ သေဘာၤသားမ်ား တစ္ႏုိင္ငံလံုးမွာ ေသာင္းခ်ီရွိေနတာ … မင္းသားေနရာေလးမ်ား မေပးႏုိင္ၾကဘူးလားလို႔ ေတာင္ေတြးမိပါတယ္….



ဒီေတာ့ သေဘာသားဆိုတာ လူရႈပ္… လူေပြ… ခပ္ေပါေပါ .. ခပ္ခ်ာခ်ာ .. ေၾကာင္ေတာင္ေတာင္…. ဘိုလို မပီကလာ ပီကလာေတြေလွ်ာက္မႈတ္ေနတဲ့ လူလို႔ … ရုပ္ရွင္သမိုင္းတစ္ေလွ်ာက္မွာ … အသက္သြင္းလာခဲ့ပါတယ္…. ဒီၾကားထဲ … AIDS ကို သေဘာၤသားေတြ သယ္လာပါတယ္လို႔ လည္း ေၿပာၾကၿပန္ပါတယ္…….ဒါဟာ ဟုတ္သလား မဟုတ္သလားေတာ့မသိပါဘူး .. အဲဒီလိႈင္းကေတာ့ အခုထိရိုက္ခတ္ေနတုနး္ပါပဲ….. တခါတေလ .. ဒီေပၚမွာ ခ်ာတိတ္မေတြ လာမိတ္ဆက္တဲ့ အခါ…. အစ္ကိုက ဘာလုပ္သလဲ ဆို… အစ္ကိုက သေဘာၤသားပါေပါ့ … ဟာ ဒါဆို ေလးလံုး ေရာဂါေရာကင္းရဲ႔လား ဆိုတာမ်ိဳးေတြ ခုထိအေမးခံေနရတုန္းပါပဲ …… ရင္ထဲလည္း မေကာင္းပါဘူး … ဒါေတြအားလံဳးဟာ … အၿပစ္ေတြအားလံုး ရုပ္ရွင္ဆိုတာၾကီးကို မဖို႔ ခ်င္ေပမယ့္ ဖို႔လုိက္ရပါေတာ့မယ္…. ေခတ္အဆက္ဆက္ သူတို႔ ဒီလိုပဲ အသက္သြငး္ရိုက္ခဲ့ၾကသည္ကိုး…… သေဘာၤသားအေၾကာင္း ဘာတစ္လံုးမွ ဂဃနဏ မသိပဲ …. မင္းသားက သေဘာၤတက္သြား … သံုးႏွစ္ေနေတာ့ ကပၸတိန္ၾကီးၿဖစ္ၿပီးၿပန္လာ .. ေအာ္…

ရယ္စရာေတာင္ေကာင္းပါေသးေတာ့တယ္…..



အဲဒီေတာ့ … ေခတ္အဆက္ဆက္ … ဒီလို ရုိက္ခဲ့ၾကတဲ့ .. .အခ်ိဳ႔ အခ်ိဳ႔ ေသာ ဥာဏ္ၾကီးရွင္ ဒါရိုက္တာၾကီးမ်ား ကို .. က်ြန္ေတာ္ သေဘာၤသား ငေပါေလး လင္းလြန္းညိဳကေန … အထြန္႔ကေလးတက္ပါရေစလို႔ ခြင့္ေတာင္းလိုက္ပါ့မယ္….. အထြန္႔တက္သမွ်ကိုလည္း ….နားလည္ႏုိင္ေအာင္လို႔ တတ္ႏုိင္သမွ် သေဘာၤသားစကားလံုးေတြ ေရွာင္ၿပီး အၿပင္လူအသံုးအႏႈန္းနဲ႔ ပဲေဖာ္ၿပပါရေစ….



ေပါခ်ာခ်ာ သေဘာၤသားတစ္ေယာက္ ၿဖစ္ဖို႔ ဘာေတြလိုအပ္ပါသလဲ……



ဟုတ္ကဲ့ ….. ေပါခ်ာခ်ာ သေဘာၤသားတစ္ေယာက္ၿဖစ္ဖို႔ အတြက္….. နံပါတ္တစ္ … ပညာအရည္အခ်င္း ၿပည္႔၀ဖို႔ လိုပါတယ္…. အခုမွ ဖြင့္တဲ့ BEST သင္တန္းေတာင္မွ ပညာအရည္အခ်င္းကို …ဆယ္တန္းေအာင္မွလက္ခံပါတယ္…. ေရေၾကာင္း တကၠသိုလ္ၾကီးကို တက္ဖို႔ အတြက္ဆိုရင္ေတာ့ …. ၿမန္မာႏုိင္ငံမွာ အၿမင့္ဆံုးအမွတ္ေတြကို ရဖို႔ လိုပါမယ္….. ေဆးအမွတ္ကိုေတာင္ေက်ာ္ေနပါတယ္….. က်ြန္ေတာ္တက္ခဲ့တဲ့ ေရေၾကာင္းသိပၸံ (ယခု ေရေၾကာင္းပညာေကာလိပ္) ကို တက္ခ်င္တယ္ဆိုရင္ေတာ့ …. ေရေၾကာင္းတကၠသိုလ္လို အမွတ္အမ်ားၾကိးမၿမင့္ေပမယ့္လည္း….. လူအကန္႔အသတ္ရွိတာမို႔ … လူေတြ႔စာေမးပြဲကို ခက္ခက္ခဲခဲ ေၿဖဆိုၾကရၿပန္ပါတယ္…… ပ်မ္းမွ်အားၿဖင့္ တစ္ႏွစ္ကို လူ ရွစ္ရာေက်ာ္ကေန တစ္ေထာင္၀န္းက်င္… ေလွ်ာက္ထားၾကၿပီး … လူသံုးရာသာလက္ခံပါတယ္…..



ကဲဒိလိုပညာရည္ၿပည္႔၀ေနရံုပဲလားဆိုေတာ့လည္း မဟုတ္ေသးပါဘူး …. က်န္းမာေရးမွာလည္း ေဒါင္ေဒါင္ၿမည္ရပါေသးတယ္….. အထက္ပါ ေက်ာင္းႏွစ္ေက်ာင္းလံုးကို စတက္ေတာ့မယ္ဆိုကတည္းက …. ေဆးေတြစစ္ပါတယ္…. HIV… အသည္းေရာင္ အသား၀ါဘီ…. စိတ္က်န္းမာေရး… မ်က္စိ… နား….. အကုန္ အကုန္ စစ္ေဆးပါတယ.္ ေရေၾကာင္းပညာေကာလိပ္မွာဆို ေယာက္က်ား စစ္မစစ္ပါစစ္ေဆးပါေသးတယ္… သတ္မွတ္ထားတဲ့ အသက္…. အရပ္အၿမင့္ .. ကိုယ္အေလးခ်ိန္ကို မွီရပါတယ္…. ….. ဒါေတြ အားလံုးေအာင္ရပါတယ္…..

ဟုတ္ပါၿပီ ဒါေတြ ေအာင္သြားပါၿပီတဲ့ ..



သေဘာၤသားၾကီးၿဖစ္သြားပါေလေရာလား ဆိုေတာ့ … မဟုတ္ေသးပါဘူး …. ေရေၾကာင္းတကၠသိုလ္ၾကိးမွာ … ခက္ခဲလွတဲ့ ပထမႏွစ္ကို အမွတ္မ်ားမ်ား ရေအာင္ ၾကိဳးစားရပါေသးတယ္… ပထမႏွစ္မွာ အမွတ္မ်ား မွ…. NS (Nautical Science) နဲ႔ ME (Marine Engineering) , EE (Electrical Engeering) အစရွိတဲ့ .. ႏိုင္ငံတကာသေဘာၤမ်ားေပၚမွာ အမႈထမ္းႏုိင္မယ့္ လိုင္းကို ရပါတယ္…. မဟုတ္ရင္ေတာ့ သေဘာၤသားၿဖစ္ဖို႔ မစဥ္းစားပါနဲ႔ေတာ့ ….. ဒီလိုပဲေရေၾကာင္းသိပၸံမွာေရာ ဆိုေတာ့ …. တစ္ပတ္ကို တစ္ၾကိမ္… စာေမးပြဲမ်ားရွိၿပီး term သံုးခုလံုးကို လြတ္လြတ္က်ြတ္က်ြန္ေအာင္ပါမွ…သေဘာၤသားလမ္းေၾကာင္းကိုရပါမယ္…. ဒါေတာင္ဒီၾကားထဲမွာ … မ်ားၿပားလွတဲ့ စည္းကမ္းေတြထဲက ေဖာက္ဖ်က္လို႔ ….. ေက်ာင္းနားခံရတာေတြရွိပါေသးတယ္…… ဒီလိုနဲ႔ ေရေၾကာင္း တကၠသိုလ္ဆို .. ငါးႏွစ္… ေရေၾကာငး္ပညာေကာလိပ္ဆို ႏွစ္ႏွစ္… တက္ၿပီးရင္. .. အင္ဂ်င္နီယာမ်ား က သေဘာၤက်င္းလုပ္သက္ယူေပးရပါေသးတယ္….ယခုေတာ့ ေက်ာင္း တက္ႏွစ္ထဲမွာ သက္သက္ညွာညွာ ထည္႔ေပါင္းေပးတယ္လို႔ ၾကားပါတယ္….



ဒီလိုမွမလုပ္ခ်င္ဘူးဆိုရင္လည္း …. စကာၤပဴ (Poly Technic) ေနၿပီး လည္း သေဘာၤသားၿဖစ္လာႏိုင္ပါေသးတယ္…. ဒါလည္းလြယ္လွတဲ့ ကိစၥေတာ့မဟုတ္ပါဘးူ … ဒီလမ္းေၾကာင္းနဲ႔ သေဘာၤသားၿဖစ္လာသူ .. ၿမန္မာၿပည္မွာ အေတာ္ကေလးရွားပါေသးတယ္….



ကဲဒါဆို ဒီဟာေတြအားလံုးေအာင္ၿပီကြာ သေဘာၤသားၿဖစ္ၿပီလား ဆိုေတာ့…. မၿဖစ္ေသးဘူးခင္ဗ်…. မြန္းမံသင္တန္းေပါင္းမ်ားစြာ…… safety အတြက္ သင္တန္းမ်ား မ်ားစြာတက္ရပါတယ္….အဲဒီ ကေန ႏိုင္ငံတကာ အသိအမွတ္ၿပဳလက္မွတ္ေတြ ထုတ္ေပးပါတယ္….. ႏိုင္ငံတကားအသိအမွတ္ၿပဳလက္မွတ္မ်ားကို ရမွပဲ ….. ႏုိင္ငံတကာသေဘာၤမ်ားမွာ အလုပ္လုပ္လို႔ ရပါမယ္…..



ထားပါေလ… ၿပီးပါၿပိေပါ့ … သေဘာၤသားၿဖစ္ၿပီလား .. မၿဖစ္ေသးပါဘးူခင္ဗ်ာ……..သေဘာၤသားဆိုတာ သေဘာၤေပၚမေရာက္မခ်င္း သေဘာၤသားမၿဖစ္ပါဘူး …… သံၿပားမနင္းဖူးမခ်င္းမၿဖစ္ပါဘူး …. သေဘာၤလိုင္းေတြကို လိုက္ရွာရပါေသးတယ္….. ဒီေနရာမွာ ရိုက္ေၾကးေတြ အမ်ားၾကီးေပးရတာ …… ကိုယ့္ မိသားစု လိုင္းမို႔ အင္တာဗ်ဴးနဲ႔ ပါတာ အမ်ိဳးမ်ိဳးရွိပါတယ္…… အေသးစိတ္အခက္အခဲေတြေရးရင္ ရွည္ေနဦးမွာမို႔ … သိခ်င္ရင္… ေဒါပံုသေဘာၤသားရံုးကိုသာလွမ္းခဲ့ဖို႔ ဖိတ္ေခၚပါတယ္……



ဒိလိုေတြ အဆင့္ဆင့္သြားၿပီးသြားမွ….. အၿပည္ၿပည္ဆိုင္ရာ ေရေၾကာင္းမွာ အမႈထမ္းႏုိင္မယ့္ သေဘာၤသားမ်ား စၿဖစ္ပါတယ္….



အခုေၿပာၿပတာက လမ္းေၾကာငး္နည္းေနပါေသးတယ္…. အၿခားလမ္းေၾကာင္းေလးေတြလည္းရွိပါတယ္.... အဲ… အဲဒါေတြေကာ လြယ္သလားေမး တစ္ခုမွ မလြယ္ပါဘူး … သိခ်င္ရင္ ကိုယ့္အမ်ိဳးတစ္ေယာက္ေလာက္ သေဘာၤတင္ၾကည္႔လိုက္ပါ သိသြားပါလိမ္႔မယ္……



ကဲဟုတ္ၿပီ

ဒီေတာ့ ေမးစရာရွိပါတယ္… ဘာလို႔ ဒီေလာက္ေတာင္….. ပညာေတြ တတ္ေနရတာလဲ … သေဘာၤသား အဲဒီေလာက္ပညာတတ္ဖို႔လိုသလား ဆိုေတာ့ …..လိုသေပါ့ဗ်ာလို႔ ပဲေၿဖရမွာပါပဲ



အခုလက္ရွိ က်ြန္ေတာ္စီးလာခဲ့တဲ့သေဘာၤက….. ဓါတုေဗဒ ပစၥည္းမ်ား တင္တဲ့ သေဘာၤပါ….. အဲဒီသေဘာၤရဲ႔ တန္ဖိုးဟာ ေဒၚလာ သန္းေလးဆယ္ေက်ာ္တန္ပါတယ္….. တန္ခ်ိန္သံုးေသာင္းေက်ာ္ရွိပါတယ္….Tanker အမ်ိဳးအစား ၿဖစ္ပါတယ္…သေဘာၤေပၚမွာ tank ေပါင္း ၁၆ tank ပါ၀င္ပါတယ္…. အဲဒီ သေဘာၤေပၚကို တစ္ခါသားေတာ့ cargo တစ္မ်ိဳးတင္လာပါတယ္… အဲဒိ ကုန္ (cargo)ဟာ …. ေမာ္ေတာ္ကား ေဘာ္ဒီလုပ္တဲ့ ေနရာမွာ အသံုးၿပဳမယ့္ သံသား (Metal) ထဲမွာ ေရာစပ္ရမယ့္ chemical ၿဖစ္ပါတယ္…. သူ႔ tank တစ္ tank တန္ဖိုးဟာ သေဘာၤတန္ဖိုးနဲ႔ တူပါတယ္…. ဆယ့္ေၿခာက္ tank ဆိုရင္ေတာ့ တြက္သာၾကည္႔ပါေတာ့ေလ….



ဒီလိုအေရးၾကီးတဲ့ cargo ေတြကို တင္ေဆာင္ေနတဲ့ သေဘာၤမ်ားကို ေမာင္းႏွင္ဖို႔ … ကုန္အတင္အခ် လုပ္ဖုိ႔ အတြက္….. ဘာပညာမွ မတတ္တဲ့လူေတြ လုပ္လို႔ ရမယ္လို႔ သင္ထင္ပါသလား ……ေပါခ်ာခ်ာ ရူးႏွမ္းႏွမ္းေတြလုပ္လို႔ ရမယ္လို႔ သင္ထင္ပါသလား ….ငါးပိရည္ နဲ႔ ခ်ည္ရည္ဟင္းမွားေသာက္တဲ့လူစားမ်ိဳး လုပ္လုို႔ ရမယ့္ အလုပ္မ်ိဳးလို႔ သင္ထင္ပါသလား…... ဒါဟာ တစ္ခုတည္းေသာ ဥပမာပါ… ထပ္ေပးရင္ မ်ားကုန္ပါ့မယ္…



ေပါခ်ာခ်ာ ..သေဘာၤသားေတြ ဘယ္လို ရာထူးတိုးသလဲ …



အလြယ္တကူေၿဖရရင္ေတာ့ ….သေဘာၤသားေတြ….. ရာထူးတိုး ေအာင္စာေမးပြဲမ်ားစြာကိုခက္ခက္ခဲခဲ…. ေရးေၿဖ.. ေရာ ႏႈတ္ေၿဖပါ ေၿဖၾကရပါတယ္…. အခ်ိန္နဲ႔ ရာထူးတိုးတယ္ဆိုတာ သေဘာၤသား စစ္စစ္ေတြ ရဲ႔ေလာကမွာမရွိပါဘူး …. (သေဘာၤသား အစစ္ မ်ားကိုသာ ရည္ညႊန္းပါသည္)



က်ြန္ေတာ္က အင္ဂ်င္နီယာမို႔ …ကုန္းဘတ္ပိုင္း .. (DECK) က စာေမးပြဲသေဘာတရားကိုနားမလည္ပါဘူး … ဒါေပမယ့္ …. စာေမးပြဲလာေၿဖတဲ့ second mate ေတြကို သြားၾကည္႔ရင္…. ဇီးကြက္သာသာ မ်က္ႏွာမ်ား နဲ႔ ၿဖစ္ပါတယ္….. စာက်က္ရလြန္းလို႔ အိပ္ေရးပ်က္….မ်က္ႏွာေခ်ာင္ၿပီး … ေဇာေခ်ြးခဏခဏၿပန္တာ ေတြ႔ဖူးပါတယ္….လြယ္လြယ္ကူကူေတာ့ မရပါဘူးေလ…..



Deck officer တစ္ေယာက္ၿဖစ္ဖို႔ …. ပထမဦးဆံုး သတ္မွတ္ထားတဲ့ ပင္လယ္ၿပင္လုပ္သက္ၿပည္႔ရပါတယ္… လုပ္သက္ၿပည္႔မွ စာေမးပြဲေၿဖခြင့္ရပါတယ္….. စာေမးပြဲမွာ ဘာသာေပါင္းမ်ားစြာပါရွိၿပီး …. ေရးေၿဖ ႏွင့္ ႏႈတ္ေၿဖ ဆိုၿပီး ႏွစ္မ်ိဳးႏွစ္စားေၿဖၾကရပါတယ္…… ႏွစ္ခုလံုးေအာင္မွ officer ၿဖစ္ပါတယ္……ဒါလူအမ်ား သိေနတဲ့ second mate စာေမးပြဲဆိုတာပါပဲ …. ၿပီးရင္… chief officer စာေမးပြဲ …. Captain တန္း စာေမးပြဲဆိုၿပီး ပင္လယ္ၿပင္လုပ္သက္မ်ား ယူကာ အဆင့္ဆင့္ ေၿဖဆိုၾကရပါတယ္……



Engineer မ်ားမွာလည္း .. ပထမဆံုး ဆီေလာင္း ဘ၀ကေန… Engineer ၿဖစ္လာဖို႔ ….MOT second class part Aစာေမးပြဲကိုေၿဖဆိုၾကရပါတယ္…. ဒီစာေမးပြဲကလည္း အေတာ္ခက္ပါတယ္… Applied Mechanic, Heat and Heat Engine, Maths, Marine Engineering Drawing, Ship construction and Naval Architacture . E – Tech..အစ ရွိတဲ့ ဘာသာရပ္ေပါင္းမ်ားစြာကို ေၿဖဆိုၾကရပါတယ္.. ဒါေတြကို ေအာင္မွပဲ… Junior Engineer တစ္ေယာက္ၿဖစ္ပါတယ္…. ဒါက … Junior တစ္ေယာက္ၿဖစ္ဖို႔ပါ…. အရာရွိတန္း၀င္မယ့္ Senior Engineer တစ္ေယာက္ၿဖစ္ခ်င္ရင္ေတာ့ …. Third Competency စာေမးပြဲကို စေၿဖရပါတယ္…. ဒါကိုလည္း ပင္လယ္ၿပင္လုပ္သက္ရွိမွရမွာပါ…. အဲဒီကေနမွာ Chief Engineer တစ္ေယာက္ၿဖစ္တဲ့အထိ…. Second class Part B., First Class Part A Part B အစရွိတာေတြကို ပင္လယ္ၿပင္လုပ္သက္ မ်ား ယူၿပီး အဆင့္ဆင့္ ေရးေၿဖေရာ.. ႏႈတ္ေၿဖပါ….ေၿဖဆိုၾကရပါတယ္…..



အထက္ပါစာေမးပြဲမ်ား အားလံုး အတြက္ ၿပဌာန္းစာအုပ္ရယ္လို႔ မရွိပါဘူး … က်ြမ္းက်င္မႈလက္မွတ္မ်ား ၿဖစ္တဲ့ အတြက္…. Open book ဆန္ဆန္…. နယ္ပယ္တစ္ခုလံုးက စာေတြအားလံုးကို ေလ႔လာၾကရပါတယ္…. အကုန္သိမွ အကုန္က်ြမ္းက်င္တယ္လို႔ လက္ခံပါတယ္….

ဒီလိုစာေမးပြဲေတြေၿဖပါမွ…. ရာထူးတက္ပါတယ္… ဒါေတြကို ေပါခ်ာခ်ာ .. ရူးႏွမ္းႏွမး္…. ငါးပိရည္ႏွင့္ ခ်ည္ေပါင္ဟင္း မွားေသာက္တဲ့ လူေတြေၿဖလို႔ ရမယ္လို႔ သင္ထင္ပါသလား……အထက္က ေၿပာထားတာေတြ က အက်ဥ္းခ်ံဳ႔ထားရံုပဲရွိပါေသးတယ္…..



ဒါဆို သေဘာၤသားေတြ မေပါတာေတာ့ ဟုတ္ၿပီ…. မင္းတို႔ မိန္းမေတာ့ ေပြကို ေပြတယ္ကြာ ဟုတ္သလား …



ဒီေမးခြန္းအတြက္ အလြယ္ဆံုးအေၿဖကို ေပးပါမယ္…. သေဘာၤသားမွ မဟုတ္ပါဘူး မိန္းမေပြတတ္တဲ့လူက … သေဘာၤသားမဟုတ္လည္း …. ေယာက္က်ားေတာထဲသြားထားေတာင္ရွာၾကံေပြမွာပါပဲ …… သေဘာၤသားမွထူးၿပီး ဒီကိစၥမွာ ထူးခ်ြန္ေၿပာင္ေၿမာက္ေနတာ မဟုတ္ပါဘူး…. လြယ္လြယ္ကူကူဆိုရင္ေတာ့ .. အႏုပညာေလာက ထဲက ဇာတ္ထုပ္ေတြကို ခင္းခ်ပစ္လုိက္ရင္… သေဘာၤသားေတြ …ေပြတယ္ဆိုတာ … သနားတယ္ၿဖစ္သြားပါမယ္…..



ေရွးေရွးေခတ္ေဟာင္း ဟိုး .. ႏိုင္တီးဂြမ္တီး က သေဘာၤသားၾကီးေတြ ကိုေတာ့ … မသိပါဘးူ …. ဘာလို႔ ဆို သူတို႔ လက္ထက္က .. က်ြန္ေတာ္တို႔ ေလာက္ paper work ေတြ.. inspection ေတြ…. စက္ပစၥည္းပိုင္း ဆိုင္ရာ တိုးတက္မႈေတြ နည္းေသးတာေၾကာင့္ …. ၿဖစ္ေကာင္းလည္းၿဖစ္ႏိုင္ပါတယ္…



ဒီဘက္ေခတ္သေဘာၤသားတစ္ေယာက္… ကမ္းကပ္လို႔ မိန္းမေပြဖို႔ ကို …. အခ်ိန္ရမရ က်ြန္ေတာ္ အၾကမ္းၿဖင္းတြက္ၿပပါမယ္….



ေရထဲေနတဲ့ အခ်ိန္ကေတာ့ … ဘယ္မိန္းမမွ သေဘာၤေပၚပါမလာတာေၾကာင့္ဘာမွမၿဖစ္ႏုိင္ပါဘူး …. ဟုတ္ပါၿပီ ကမ္းကပ္ပါၿပီ……. ဆိပ္ကမ္းတစ္ခုကိုေရာက္တာနဲ႔ အဲဒီ ဆိပ္ကမ္းက ဆိပ္ကမ္းအာဏာပိုင္မ်ား က တက္လာၿပီး ပထမဆံုး .. သေဘာၤကို စစ္ေတာ့ တာပါပဲ…..သေဘာၤအေၿခအေန… အႏၱရယ္ကင္းရွငး္ေရးအစီအစဥ္ေတြ .. လံုၿခံဳေရး အစီအစဥ္ေတြ….. စာရြက္ စာတမ္းေတြ…. အကုန္ အကုန္ကို စစ္တာပါပဲ…… ဒါေတြက Deck officer မ်ားနဲ႔ Captain ၾကီးမ်ား ပိုသိပါလိမ္႔မယ္…… တစ္ၿပိဳင္တည္းမွာပဲ … ကုန္တင္ကုန္ခ်ဖို႔ စစ္ေဆးေရးအဖြဲ႔ေတြနဲ႔ ဆိပ္ကမ္းက အလုပ္သမားမ်ားစြာက ကုန္ကို အၿမန္ဆံုးခ်ၿပီး အၿမန္ဆံုး ထြက္သြားႏုိင္ေအာင္ လုပ္ေတာ့ တာပါပဲ… သေဘာၤကလည္း အခ်ိန္ပိုေနလို႔ မရပါဘူး …. ဆိပ္ကမ္းကို company က နာရီနဲ႔ ပိုက္ဆံေပးထားရတာပါ…..ဘယ္ Company ကမွ ပိုက္ဆံကို အလကားေနရငး္ အကုန္မခံပါဘူး …. ဒီၾကားထဲမွာ .. ႏွစ္စဥ္ စစ္ေဆးေနက် .. inspection မ်ား Audit မ်ား ကလည္း လာပါေသးတယ္……. အဲဒိလို အခ်ိန္ဆိုလို႔ ကေတာ့ သေဘာၤတစ္ဆင္းလံဳး ရူးမတတ္ပါပဲ….. ဒါေတာင္ရိကၡာလာပို႔ တဲ့ ဟာမပါေသးပါဘူး …..



ကုန္ခ်တာကလည္း ယခုေခတ္ စက္ပစၥည္းေတြ ရဲ႔ေကာင္းမြန္ခ်က္ေၾကာင့္ ၿမန္မွ ၿမန္ပါပဲ …..တန္ေထာင္ခ်ီတင္လာတဲ့ Tank တစ္ Tank ဆို နာရီပိုင္းပါပဲ…… က်ြန္ေတာ့ … တစ္သက္ေတာ့ သေဘာၤတစ္ဆင္း ကမ္းမွာ အၾကာဆံုးေနတာ အလြန္႔အလြန္ဆံုး ႏွစ္ရက္ပါပဲ… ဒါ ရွာမွ ရွားပါ….



က်ြန္ေတာ္တို႔ လို အင္ဂ်င္နီယာမ်ား အေနနဲ႔ ကလည္း …. လနဲ႔ ခ်ီ ၿပီးေမာင္းလာတဲ့ စက္ပစၥည္း .. အင္ဂ်င္မ်ားကို …. ၾကံံခိုင္ေအာင္ ရပ္ထားတဲ့ အခ်ိန္ေလးမွာ အခ်ိန္လုၿပီးလုပ္ၾကရပါတယ္…. ၿပင္စရာရွိတာကိုလည္း ၿပင္ၾကရပါတယ္…. စက္ပစၥည္းမ်ား က သက္တမ္း (Running Hour) နဲ႔ ခ်ိန္ၿပီး … အေဟာင္းၿဖဳတ္အသစ္လဲ … သန္႔ရွင္းေရး….. စတာေတြလုပ္ရတာေၾကာင့္ …သက္တမ္းကုန္တာနဲ႔ ေရာက္တဲ့ port မွာ ၿဖဳတ္လဲတပ္ဆင္ၾကရပါတယ္…. လုပ္ၿပီးရင္လည္း လုပ္သမွ် ၿဖဳတ္သမွ်ကို ဓာတ္ပံုရိုက္ၿပီး ရံုးကို ပို႔ ေပးရပါတယ္… လိမ္လို႔ မရပါဘူး….. အဲ စက္ပစၥည္းမ်ား က ေသးေသးေကြးေကြးလား ဆိုေတာ့ …. က်ြန္ေတာ္တို႔ ၿဖဳတ္ရတဲ့ တစ္ခ်ဳိ႔ ဂြ ဆိုက္ (အရြယ္အစား) မ်ား ဟာ ၄၈ ၅၀ အထိရွိပါတယ္…. အင္ဂ်င္ကိုင္ဖူးသူမ်ား မွန္းတတ္ပါလိမ္႔မယ္…. မမွန္းတတ္သူမ်ား အတြက္ကေတာ့ … ၿဖဳတ္ထားသမွ် ပစၥည္းမ်ား အားလံုး လက္နဲ႔ မႏိုင္တာ တစ္ခုမွ မရွိပါဘူး ..ကရိန္းမ်ား နဲ႔ သာမရပါတယ္… ဒီေလာက္ဆို အင္ဂ်င္ မ်ား ဘယ္ေလာက္ၾကီးမယ္ဆိုတာမွန္းလို႔ ရပါလိမ္႔မယ္…..



အခ်ိန္မ်ား တြက္ပါၿပီ….. ပ်မ္းမွ် တစ္ရက္ အခ်ိန္႔ရတဲ့ ဆိပ္ကမ္းမ်ား ဆိုပါစို႔



Deck officer မ်ား ကေတာ့ … ေအာက္ကို ဆင္းဖို႔ လံုး၀မစဥ္းစားပါနဲ႔ Cargo Duty ရွိလို႔ ပါ…အထက္မွာေၿပာခဲ့သလို ကုန္ပစၥည္းမ်ား တန္ဖိုးဟာ ေဒၚလာသန္းခ်ီတန္တာေၾကာင့္ … ဘာတစ္ခုမွ အမွားအယြင္းအတိမ္းအေစာင္းမခံပါဘူး…… ကုန္ခ်ေနတဲ့ တစ္ေလွ်ာက္လံဳး အလွည္႔နဲ႔ ေစာင့္ရပါတယ္….. ကိုယ္နားၿပီဆိုရင္လည္း ေအာက္မဆင္းအားပါဘူး …. ေနာက္တစ္ခ်ိန္မွာ အလုပ္လုပ္ဖို႔ အားေမြးၿပီးအိပ္ရတယ္…. ထမင္းကို ကသုတ္ကရက္စားၾကရပါတယ္…. အထက္က ေၿပာခဲ့သလို inspectionမ်ားရွိလို႔ ကေတာ့ .. တစ္ခ်ိဳ႔ဆို ထမင္းပါငတ္ပါတယ္….. ဒီေတာ့ Deck officer မ်ားကေတာ့ ေအာက္ကို မဆင္းၿဖစ္ၾကပါဘူး …



ကဲ အင္ဂ်င္နီယာမ်ား ကေရာ…. က်ြန္ေတာ္တို႔ မိန္းအင္ဂ်င္ကို တစ္ခါကိုင္ရင္…. အနည္းဆံုး ေၿခာက္နာရီကေန ရွစ္နာရီ၀န္းက်င္ၾကာပါတယ္.. ဒါဟာ အားလံုးေခ်ာေခ်ာေမြ႔ေမြ႔ၿပီးတာေပါ့ေလ….. အဲဒီထဲမွာ မွ ခက္ခက္ခဲခဲေလးေတြ ေတြ႔ၿပီဆိုလို႔ ကေတာ့ ….. အိပ္ပါမအိပ္ရေတာ့ပါဘူး …… inspection မ်ား ရွိလို႔ ကေတာ့ … သူတို႔ မစစ္ၿပီးမခ်င္း ဘာ ၿဖဳတ္တပ္မွ လုပ္လို႔ မရပါဘူး … အင္ဂ်င္ခန္းၾကီးတစ္ခုလံုးကို ေတာက္ေၿပာင္ေနေအာင္ထားရတာပါ…. စစ္ေဆးေရးၿပီးမွ…. အခ်ိန္ကို မွန္းၿပီး တက္သုတ္ရိုက္လုပ္ၾကရတာပါ….



ကဲမိတ္ေဆြ …. ဘယ္မွာလဲ ကမ္းဆင္းခ်ိန္…. ဘယ္မွာလဲႏိုက္ကလပ္…..



အဲ.. အားတဲ့ပို႔(PORT) ဆိပ္ကမ္းေတြမရွိဘူးလား ဆိုေတာ့ ရွိပါတယ္….



က်ြန္ေတာ္ၿပီးခဲ့တဲ့ တစ္ေခါက္ ဆယ့္သံုးလ သေဘာၤစီးလာတာမွာ … လံုး၀ အားၿပီး ကမ္းကို ဆင္းရတာ .. ႏွစ္ခါပါ…… တစ္ႏွစ္မွာ ႏွစ္ခါပါပဲ …. တစ္ခါဆင္း ေတာ့ သံုးနာရီထက္ပိုမေနရပါဘူး …….



ဒီေတာ့ ရွင္းသြားေအာင္အလြယ္တကူတြက္လုိက္ပါမယ္…



သေဘာၤသားတစ္ေယာက္အတြက္ အလုပ္ခ်ိန္က ဆယ္နာရီပါ….. အိပ္ခ်ိန္ ရွစ္နာရီေပါင္းပါ…. ဆယ့္ရွစ္နာရီေပါ့… အဲဒါကို ႏွစ္ဆယ့္ေလးနာရီထဲက ႏႈတ္ပစ္လိုက္ပါ… ေၿခာက္နာရီက်န္ပါမယ္…



အဲဒီေၿခာက္နာရီမွာ .. က်ြန္ေတာ္တုိ႔ ေရခ်ိဳး အ၀တ္ေလွ်ာ္ ထမင္းစား …. နဲ႔ ကမ္းနားေရာက္ရင္… သေဘာၤေပၚလာၿပီးေရာင္းတဲ့ တယ္လီဖုန္းကတ္ေလးမ်ားနဲ႔ … အိမ္က အိမ္သူမ်ား ဆီ…. လြမ္းလြမ္းေဆြးေဆြး ဖုန္းဆက္ၾကရတာပါပဲ….. သေဘာၤေပၚက ဖုန္းထက္ ဒီဖုန္းေတြက သက္သာတာကိုး….. ဖုနး္က တစ္ခါေၿပာ တစ္နာရီနဲ႔ သာတြက္…. အုိး သေဘာၤသား အိမ္လြမ္းသမား ဖိုးေၿပာခ်င္မ်ား အတြက္ကေတာ့ … က်န္ေနတဲ့ေၿခာက္နာရီေတာင္မေလာက္လို႔ ထမင္းစားရင္းေတာင္ဖုန္းေၿပာၾကရတာပါ……



ဒီေတာ့ တြက္ၾကည္႔လိုက္ပါ… ဘယ္မွာလဲ မိန္းမေပြခ်ိန္…….



ဒါကေတာ့ မင္းသက္သက္ ကပ္သပ္ေၿပာတာပါကြာ…. မင္းတို႔ ေပ်ာ္ေပ်ာ္ပါးပါး ရိုက္ထားတဲ့ ပံုေတြ အမ်ား ၾကီးငါေတြ႔ဖူးပါတယ္ဆိုလည္း …. တစ္ႏွစ္လံုးမွာမွ. …ကမ္းကို သံုးေလးေခါက္ဆင္းၿပီး အေပ်ာ္ဓာတ္ပံုေလး ရိုက္ခြင့္ရတာကိုေတာ့ အၿပစ္မတင္တန္ေကာငး္ပါဘူးလို႔ ပဲေမွ်ာ္လင့္ပါတယ္…..



ကဲဒါဆို မင္းတို႔ ကမ္းနားဆင္းတဲ့ အခ်ိန္ကေတာ့ ရွိကို ရွိမွာပဲ .....လို႔ ေမးလာရင္ေတာ့ …



ဆက္ပါမယ္...

လင္းလြန္းညိဳ

0 comments:

Post a Comment